Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Sunday, March 24, 2013

Akh, ana sedia dipimpin anta. #1

بسم الله الرحمن الرحيم

September 2008.

Ahad. Pagi itu, Zubir bangun dalam keadaan tergesa-gesa. Apabila membuka mata pagi itu dan melihat jam di tangannya sekilas, dia kaget. Jam berjenama Casio pemberian ibunya sempena ulang tahun hari lahirnya yang ke 20 dua tahun lepas masih lagi kemas ditangan. Dengan pantas, dia membogelkan tangannya dan bangkit ke tandas untuk bersiap menghadap kekasihnya. Sebelum itu, sempat digugah rakannya yang lain kerana janji temunya pagi itu, bukan melibatkan dia seorang, tetapi semua orang yang menjadikan Allah itu tuhannya, Muhammad itu nabinya, Islam itu agamanya dan reda Allah itu matlamatnya.

Mungkin kepenatan berjalan seharian semalam, ditambah lagi dengan tidur lewat jam 3, membuatkan Zubir terlewat dengan janji temunya. Seusai subuh dan berma'thurat, Zubir mengira-ngira perancangannya untuk hari itu. Semuanya dilakukan secara imaginasi. Tiada hitam putih.

Selepas melipat kembali sejadah yang digunakan tadi, Zubir melangkah ke katilnya dan mencapai telefon pintar miliknya. "Eh, ada 2 mesej. Oh, Akh Khairi. Lagi sorang...... eh, dia?"  Zubir terpaku seketika. Sudah agak lama nama itu tidak muncul di skrin telefonnya. Tetapi, yang Akh Khairi itu selalu la. Hampir setiap hari. Nama kedua itu, sudah berbelas-belas bulan tidak muncul. Nama itu asing baginya.

Zubir membaca mesejnya terlebih dahulu dek lonjakan hati yang terlebih ingin tahu. Zubir tergamam lagi. Mesej itu cukup pendek, hanya 1 ayat sahaja tetapi cukup untuk Zubir berasa risau, tak tentu arah, pelik dan sebagainya lagi. 

Zubir membiarkan dahulu mesej tadi walaupun dibenaknya ligat berfikir jauh menerawang ke ruang angkasa depan. Dia membuka pula mesej Akh Khairi, "Assalamualaikum Zubir, kaifa haluk? Mutabaah pagi ni macam mana? hihi. :p" Zubir tertawa kecil. Comel.

Zubir terlupa seketika fasal mesej pertama yang dibacanya pagi itu. Jarinya pantas menari di skrin sesentuhnya secara berirama, membalas mesej murabbinya, Akh Khairi. "Alhamdulillah, sempat tunaikan yang wajib dan wajibat walaupun lambat sikit. Akh, ana ada benda nak cerita ni....."

Selang beberapa minit, telefon pintar Zubir mendendangkan lagu Sebiru Hari Ini menandakan ada orang yang sedang memanggil. Tertera nama Akh Khairi di skrin telefonnya itu. Tanpa teragak-agak, di bawanya ikon gagang telefon yang berwarna hijau di skrinnya itu dari tempat asalnya. Zubir menjeling jam di tangannya sekilas, 7.15 pagi.

*****

Jam telah menginjak ke pukul 8. hampir satu jam mereka berdua di telefon.

"Jadi, apa pendapat akhi? Ana tak rasa ana dah ready. Belajar pun tak habis lagi. Jalan pun masih merangkak....inikan pula ingin memimpin...." satu keluhan berat kedengaran.

"Ana rasa, anta dah cukup ready dah ni. Takpelah, anta bincang dengan parents anta dulu. Ana tau, anta sedang sibuk sekarang. Risau kalau-kalau parents anta tak benarkan, dah hilangkan reda ibu bapa kat situ. Dan jangan lupa, tanya pendapat Dia. Minta petunjuk dan buat istikharah. Kemudian, tunggu jela macam mana nanti. Tapikan, ana rasa anta dah cukup ready dah ni. Seriously." Akh Khairi memberikan buah fikiran dan nasihat kepada mutarabbinya itu.

Selang beberapa minit, Samsung Galaxy miliknya itu dicampak semula ke atas katil. Zubir kembali keseorangan. Kemudian, dia berbaring menghadap siling biliknya. Kepala ligat menghadam butir-butir perbualan dengan murabbinya sebentar tadi.

Tangannya mencapai kembali telefon pintarnya itu. Dibaca kembali mesej yang pertama, "Akh, ana sedia dipimpin anta......"

Zubir berserabut kembali. Bingkas dia bangun dan mencapai 'supplement'nya, Al-Quran.

gambar tiada kena mengena dengan entry. hanya sekadar peringatan. :p

Episod 2
_________________________

disklaimer: cerita ini sangat random dan tiada kena mengena dengan sesiapa. 

*short story je. tunggu episod kedua yang juga yang terakhir nanti. kbai. :p




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...