Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Saturday, April 14, 2012

wey, judi tu! haram!

Zarul      : Bro, kau buat ape ni? Judi ni wey. Haram.
Ikmal     : Eh, pehal pulak? Ni bukan judi la. Game biase je.
Zarul      : Judi ni wey. Kau kena bayar kan nak join game ni?
Ikmal     : Memang la aku kena bayar, tapi bukan banyak pon. Takdelah rugi mane pon kalau kalah.
Zarul      : Bile kite kena bayar tu, kire judi la. Macam kita pertaruhkan duit kita.
Ikmal     : Oh, camtu ke? tak tau pulak aku.  Sure je kau ni cakap. Mane kau jumpe sumber ni?
Zarul      : Ala, boleh fikir sendiri kan. Kau kan pandai.
Ikmal     : Aku memang pandai. Tapi kalau bab-bab agama ni kurang sikit. hehe
Zarul      : Tu la kau, dunia je kau kejar. Akhirat lupa.
Ikmal     : Aku bukan lupa bro. Tak sempat.
Zarul      : Tak sempat konon. Pegi belanja awek makan ada masa pulak.
Ikmal     : Bukan awek la bro, kawan je. Jap-jap, kau tak cakap lg mane sumber kau pasal judi tadi? Takde  citation tak valid la. Lagipon, kau pon macam tak sure sangat je.
Zarul      : Pandai la kau ubah tajuk eh. Ala, tak payah nak citation sangat la kan. Okay-okay, kita tanya ustaz eh nanti.
-------------------------------------------------------------------------
 Ikmal     : Assalamualaikum ustaz.
Ustaz     : Waalaikumussalam. Hm, ada pape yang boleh saya bantu ke?
Zarul      : Macam ni ustaz. Kami nak tanya ustaz, macam mana jatuhnya hukum haram pada satu-satu game yang kita main tu bila ada unsur-unsur seperti judi diterapkan?
Ustaz     : Ape maksud kamu ada unsur-unsur judi ni?
Zarul      : Macam ni ustaz, kawan saya ni ada masuk satu pertandingan. Syarat pertandingan tu, peserta kena bayar dulu baru boleh masuk. Tak ke macam peserta-peserta tu semua pertaruhkan duit diorang?
Ustaz     : Oh, camtu ke. sebenarnya kita kena faham dulu ape itu judi. Kita tak boleh simply nak cakap something tu judi bile kena bayar. Kalau macam tu, semua orang kat Malaysia ni berjudi la?
Ikmal     : Err, ape maksud ustaz?
Ustaz     : Kalau ikut ape yang kamu cakap tadi, kira semua orang Malaysia berjudi la sebabnya semua orang kena bayar yuran nak masuk sekolah, kolej, university semua kan? Kalau ikut kamu, mereka semua pertaruhkan duit dorang la kan untuk berjaya?
Zarul      : Eh, itu lain ustaz. Yang tu kita bayar untuk technical things ustaz. Buku-buku lagi.
Ustaz     : Sebab tu la saya cakap tadi. First sekali kita kena faham dulu ape itu judi. Hah, judi tu ape?
Ikmal     : Zarul, kau pandai agama kan, judi tu ape?
Zarul      : Eh, tanya aku pulak.
Ustaz     : Dah-dah. Biar ustaz cakap je. Judi ni apa-apa perkara yang melibatkan pertaruhan. Tak kisah la kalau yang dipertaruhkan tu duit ataupun barang. Lagi satu, mesti ada pihak yang rugi dan ada pihak yang untung, barulah dikira judi.
Ikmal     : Oh, camtu.habis tu, macam pertandingan yang saya join ni judi ke tak ustaz?
Ustaz     : Kalau kita nak tau judi ke tak, kita tengok aliran wang yang kita bayar tu pergi ke mana. Kalau pergi ke hadiah, maksudnya duit yang kita bayar tu untuk beli hadiah, judi la tu. Tp, kalau duit yang kita bayar tu hanya untuk caj upah, makanan dan pengurusan, itu bukan judi. So, duit yang kamu bayar tu pergi ke mana?
Ikmal     : Tak tau la ustaz. Saya tak tanya penganjur la pulak. Tapi, pertandingan tu dah ada penaja. Penaja yang taja hadiah tu semua.
Ustaz     : Kalau macam tu, tak la. Tapi, kalau kita tak yakin, better kita hindarkan je. Tak payah join pon. Syubhah kan. Better jauhi perkara-perkara yang syubhah.
Ikmal     : Oh, macam tu rupenya. Saya tak berjudi la ni kiranya. Alhamdulillah. Hah, dengar tu Zarul, aku tak berjudi. Pandai-pandai je cakap aku main judi.
Zarul      : Ala, lepak la bro. Dah ada penjelasan dari ustaz kan. hehe
Ikmal     : Kita bukan alim ulama’ Zarul nak bagi hukum-hukum ni semua. Sebab tu adanya ustaz-ustaz dan alim ulama untuk kita rujuk bila ada permasalahan macam ni.
Zarul      : Pandai gak kau cakap eh. haha. Eh, lupe pulak ada ustaz kat sini. Terima kasih banyak-banyak la ustaz atas penjelasan tadi. Baru kami faham.
Ustaz     : Same-same. Takpe-takpe, bukannya saya rugi ape-ape pon. Kita same-same untung.
Ikmal     : Okay la ustaz, kami minta diri dulu. Terima kasih, assalamualaikum.
Ustaz     : Waalaikumussalam.
------------------------------------------------------------------------
Ikmal     : Zarul, kau cakap kat aku hari tu kat kolej kau selalu ada aktiviti kan? Kena bayar tak nak join?
Zarul      : Ada yang kena bayar, ada yang tak.
Ikmal     : Hm, pandai-pandai la pilih eh. dah tau kan macam mane nak tau ada judi ke tak.
Zarul      : Tu la pasal. Aku nak recheck balik dengan kawan-kawan aku semua ni.
Ikmal     : Bagus la tu. Takdelah nanti ramai yang buat dosa tanpa sedar. Wey, aku lapar la, makan jom.
Zarul      : Kau makan je. Dah, jom-jom.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...