Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Sunday, October 19, 2014

Akh, ana sedia dipimpin anta. #3

بسم الله الرحمن الرحيم

Oktober 2014.

6 tahun telah berlalu. Zubir tidak pernah menyesal akan keputusan yang diambilnya beberapa tahun dahulu. Keputusan yang dibuat setelah dirujuk kepada-Nya memang benar-benar memberikan kebaikan bukan sahaja kepada dirinya, malah kepada orang disekelilingnya.

Usai memarkir keretanya, dia berjalan masuk ke pekarangan rumah. Belum pun sepuluh tapak dia berjalan, kelihatan seorang anak kecil berlari-lari ke arahnya, Ummu Nusaibah Umarah. Baru berusia 3 tahun tetapi petah percakapannya mengalahkan kanak-kanak berusia 5 tahun. Zubir seraya mengangkat anak kecil itu dan mendukungnya masuk ke rumah.

*****
September 2008.

"So, bila nak datang rumah ni?"

"Datang rumah anta ke dia?"

"Rumah dia lah. Datang rumah ana nak buat apa. Bukan ada orang pun. Kalau anta datang pun dapat minum air bujang aje." Ashraf berseloroh.

"InsyaAllah minggu depan ana datanglah," jawab Zubir sambil tersenyum. "Malam ni anta datang tak?" Zubir mengalih topik perbualan kepada aktiviti futsal yang dirancang mereka setelah lama berbual pada topik yang sama.

"InsyaAllah kalau tak ada aral yang melintang, ana join. Anta ambil ana la kat rumah. Kita gerak sama-sama. Jimat sikit minyak motor ana." Ashraf berseloroh lagi.

Tiada masalah. Untuk anta semua boleh.” Zubir menambah.


*****

Akh Khairi, sebelum ni ana rasa risau sebenarnya. Maksud ana, sebelum ana buat istikharah. Ana dah pernah cerita pada anta kan macam ana dengan dia dulu. Kami ni terpedaya dengan mainan syaitan sehingga terjebak dengan couple islamik. Tiap-tiap malam saling berbalas mesej. Kemudian, bertukar-tukar hadiah. Kononnya masing-masing nak bawa ke syurga dengan peringatan-peringatan islamik, ‘jangan lupa solatlah’, kejutkan qiamlah dan lain-lain lagi. Bila ana ingat balik, ana rasa macam kotor sangat diri. Gunakan alasan agama untuk berbuat dosa. Alhamdulillah, Allah temukan ana dengan anta. Barulah ana sedar yang hidup kita ni bukan sekadar ini sahaja. Kita ada tanggungjawab yang lebih penting dan saat itulah ana sedar yang apa yang ana buat sebelum ni salah.” Zubir memulakan bicara.

Ana ingat lagi macam mana anta cerita pada ana dulu. Dan kelakar juga bila ingat balik macam mana seksanya anta nak move on bila dah putuskan hubungan dengan dia. Datang usrah pun lesu, makan tak lalu, belajar tak masuk dan macam-macam lagilah.” Akh Khairi mengusik Zubir.

Mana taknya, kami dah berkawan dekat 5 tahun. Tak ada masalah apa, tiba-tiba anta suruh putus sebab benda yang ana buat tu salah. Mau tak frust ana masa tu. Tapi, masa tu ajela. Tak lama pun kan ana jadi orang tak tentu arah. Lepas 2 minggu ana dah kembali normal balik.” Zubir membalas sambal tergelak kecil.

Zubir sendiri berasa lucu apabila mengenangkan peristiwa itu. Tidak pernah sekali dalam hidupnya berasa selemah itu. Semuanya kerana seorang wanita.

Kenderaan yang dipandu Akh Khairi terus meluncur laju melalui lebuhraya Karak. Pagi itu Akh Khairi, ibu bapa Zubir dan Zubir sendiri menuju ke Bentong, Pahang untuk menyelesaikan perkara yang telah membelenggu Zubir untuk beberapa minggu ini. Tetapi, ibu bapa Zubir dan ibu bapanya menaiki kenderaan yang berlainan kerana mereka perlu pergi ke tempat lain setelah urusan di Bentong selesai.

Setiap orang ada kisah silam masing-masing. Itu kisah silam anta. Ana pun ada kisah silam juga. Tapi, kita kena ingat. Setiap orang pun ada masa depan masing-masing. Kita tak tahu apa yang menunggu kita di hadapan. Tengok macam anta ni, dulu mungkin teruk sikit. Sekarang, ana pun kalah.” Akh Khairi mengusik. Zubir hanya tersenyum mendengarkan usikan murabbinya itu.

Dan kita juga perlu sedar yang kita tak tentu  akan selamanya menjadi baik selepas berubah. Boleh jadi kita kembali tercampak ke lembah jahiliyyah, Nauzubillahi min zalik. Sebab itulah kita kena konsisten berdoa kepada Allah dan istiqamah dalam beribadat kepada Dia.” Akh Khairi menyambung lagi.

Zubir hanya mengangguk tanda faham. Dia melihat jam di dashboard kereta Waja milik Akh Khairi sekilas. Kira-kira kurang satu jam lagi mereka akan sampai ke destinasi yang dituju. Pagi itu jalan agak lengang. Jadi, perjalanan mereka mengambil masa lebih cepat daripada yang dijangka.

Setelah 20 minit menyepi, Akh Khairi memecahkan kesunyian kereta dalam kereta itu kembali.

So, anta menyesal tak putus dengan dia dulu?” Akh Khairi bertanya.

Tak. Ana bersyukur sangat. Sebabnya sekarang dua-dua dah ikut tarbiyyah. Bayangkan kalau kami tidak putus dan masih bersama, mungkin kami tidak kenal apa itu dakwah dan tarbiyyah. Dan jika kami masih bersama, ana takut kalau-kalau kami inilah golongan yang pertama seperti yang Allah sebutkan dalam ayat ke 26 Surah An-Nur, bukan golongan yang kedua.” Seraya Zubir membacakan sebahagian terjemahan ayat ke 26 Surah An-Nur.

“Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk lelaki yang keji dan lelaki yang keji adalah untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk perempuan-perempuan yang baik (pula)….”

Benarlah kata orang, kalau dah jodoh tu tak ke mana. Dia adalah sebaik-baik perancang. Kita sebagai hamba perlu yakin dengan perancangan Dia dan sentiasa bersangka baik.” Zubir menambah lagi.

Alhamdulillah. Semoga Dia membalas segala pengorbanan kita.” Akh Khairi membalas pendek.

Mereka terus berbual dan tanpa sedar, mereka telah pun keluar dari lebuhraya Karak beberapa minit lalu. Zubir segera mengeluarkan telefon pintarnya untuk mencari alamat rumah yang dituju oleh mereka. Mujur rumah itu mudah dicari. Tidak sampai 15 minit mereka telah sampai ke destinasi.

Degupan jantung Zubir semakin laju. Dia berasa gugup dan gementar. Namun digagahkan juga setelah ibunya menenangkan dia.

Assalamualaikum….” Akh Khairi memberi salam kesejahteraan.

Kedengaran suara dari dalam rumah itu menjawab salam suci itu. Tahulah mereka bahawa tuan rumah ada di rumah. Akh Khairi dan ibu bapa Zubir masing-masing memandang Zubir dan memberi isyarat supaya bertenang. Beberapa saat kemudian, pintu rumah dikuak. Mereka berempat melangkah masuk apabila tuan rumah itu menjemput.

Zubir cuba menenangkan dirinya dengan berzikir.

*****

Oktober 2014.

6 tahun telah berlalu. Zubir tidak pernah menyesal akan keputusan yang diambilnya beberapa tahun dahulu. Keputusan yang dibuat setelah dirujuk kepada-Nya memang benar-benar memberikan kebaikan bukan sahaja kepada dirinya, malah kepada orang disekelilingnya.

Usai memarkir keretanya, dia berjalan masuk ke pekarangan rumah. Belum pun sepuluh tapak dia berjalan, kelihatan seorang anak kecil berlari-lari ke arahnya, Ummu Nusaibah Umarah. Baru berusia 3 tahun tetapi petah percakapannya mengalahkan kanak-kanak berusia 5 tahun. Zubir seraya mengangkat anak kecil itu dan mendukungnya masuk ke rumah.

Zubir bersyukur, keputusannya untuk mengahwini Amirah 6 tahun lalu benar-benar tepat. Walaupun mereka berdua mempunyai kisah lampau mereka sendiri, tetapi setelah disentuh tarbiyyah, masing-masing berubah. Mereka tidak lagi menjadi kijang-kijang yang pengecut. Kini mereka berdua telah berubah menjadi singa ummah. Dan ditakdirkan bahawa jodoh mereka berdua memang telah ditetapkan di Luh Mahfuz untuk bersama.

Kini, mereka dikurniakan seorang serikandi kecil. Seorang mujahid pula sedang menunggu masa untuk melihat dunia. Zubir berharap agar anak-anaknya kelak akan menjadi mujahid dan mujahidah untuk agama.


*****

gambar tiada kena mengena dengan entry. hanya sekadar peringatan. :p


____________________________________________

* Akhirnya, setelah setahun lebih, berjaya juga noktahkan cerita pendek ini. 

* Terima kasih kerana sudi membaca.

* Pada mulanya, nama Nusaibah itu hanyalah random. Selepas meng-google, ada sahabat nama Nusaibah rupanya. Nusaibah Binti Kaab. Dia digelar Ummu Umarah. Sebab tula nama anak Zubir tu jadi Ummu Nusaibah Umarah. Nak baca lebih lanjut pasal Nusaibah, boleh baca kat sini.




2 comments:

  1. sgt related dgn my own story

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita ini boleh jd cerita sesiapa sahaja. Yang pentingnya, apekah pengajaran yg boleh kita ambil dr cerita ini.

      Tahniah kpd anda kerana berjaya keluar dr kepompong jahiliyyah. Semoga terus kuat dan tsabat. :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...