Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Saturday, August 30, 2014

Aku dan merdeka.

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku,
Jauh menerawang ke fantasi mimpi,
Sekian pagi hingga gelincirnya sang suria,
Bebas,
Hinggakan seruan si Bilal,
Tak mampu gugah pengembaraan itu,
Oh, merdekanya aku!

Saban hari,
Aku bergadai masa dan tenaga,
Mengangkat papan kekunciku sebagai senjata,
Setiap seranganku padu dan bertenaga,
Sehingga lawan hanya biar tak terkata.
Seharian aku berjuang,
Agar yang aku rasa dipermenang,
Oh, merdekanya aku!

Pabila si bulan rupawan datang,
Aku pergi berkeliaran,
Mencari dataran, kelab, panggung,
Semuanya untuk dijajahi,
Bangunan berkubah, 
Hanya kupandang sepi,
Hingga si rupawan itu ingin berlalu pergi,
Barulah aku pulang,
Oh, merdekanya aku!

Bebas! Bahagia!

Eh, merdekakah aku?


SELAMAT HARI MERDEKA!

_____________________

*Terasa untuk menulis sesuatu setelah berbulan blog ini dibiarkan sepi. Maka, inilah hasilnya. Sekadar coretan pagi di bumi Maududi.




1 comment:

  1. merdeka- perlu pendefinisian semula.
    teruskan berkarya!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...