Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Sunday, February 12, 2012

anda tahu tak?


bismillah..

anda tahu tak, dosa tu pun ada tingkatan jugak? walaupun dosa tu tak belajar kat sekolah, tetap ada tingkatan. tapi, dosa ni ada 4 tingkatan je. hah, anda tahu tak? mengangkat kening dua kali sambil kenyit mata.



tingkatan yang pertama. 

dosa yang datangnya daripada rasa bongkak, sombong dan angkuh. hah, dosa ni dosa iblis laknatullah masa diorang bangga sangat dengan diri diorang, takabbur dengan menganggap Adam a.s sebagai makhluk yang lebih rendah dan hina daripadanya. 

hm, macam mana? kita pernah tak rasa macam tu? jangan bohong diri sendiri. kita manusia. pasti ada walaupun sedikit, kecuali orang-orang yang di jaga oleh Allah. pantul (reflect) diri sebentar. kepala tertunduk keinsafan. sobs..sobs...

tingkatan yang kedua.

dosa yang berada di tingkatan kedua pula ialah dosa keingkaran. hah, dalam tingkatan ni, keingkaran tu terbahagi kepada dua. pertama, meninggalkan perintah Allah dan yang kedua, melanggar tegahan Allah.

peluh menitis laju walaupun dalam bilik berpendingin hawa.

semestinya dosa tingkatan inilah yang sering dilakukan oleh manusia bukan? apabila bercakap soal manusia termasuklah saya yang menaip ni dan anda yang sedang membaca, kecuali kalau anda seekor beruk yang boleh membaca. kita sering terlupa lalu dengan mudahnya kita mendapat dosa dari tingkatan kedua ni. dan kadang-kadang, ada yang sengaja buat-buat lupa. kalau macam tu, memang mintak dibakar la. nauzubillah.

tingkatan yang ketiga.

dosa yang berada di tingkatan ketiga pula ialah dosa binatang buas. anda semua tahu kan binatang buas tu macam mana. hah, dosa dalam tingkatan ni lahir dari sifat binatang buaslah macam permusuhan, penindasan dan PHD, perasaan hasad dengki. seperti law of jungle, manusia pun terlibat jugak dengan dosa ni. 

hah, sekali lagi. anda manusia kan? mata terkedip-kedip. contohnya lah, siapa yang lagi kuat, dia akan terus hidup. bukan ke kehidupan manusia sekarang begitu? tak ubah macam binatang buas. kita pula macam mana?

tingkatan yang keempat.

dosa yang berada di tingkatan keempat pula ialah dosa haiwan ternak. kalau tadi haiwan buas, kali ni haiwan ternak. cuba kita tengok haiwan ternak tu macam mana. suka ikut hawa nafsu kan? tak ke manusia kadang-kala begitu? 

macam-macam nafsu ada. nafsu makan, kemewahan, belanja dll. setelah di refleksikan, jelaslah bahawa orang yang suka melakukan kemaksiatan itu tidak jauh seperti haiwan, haiwan buas dan haiwan ternak. nauzubillah.

semoga kita semua dapat sama-sama menghindar diri daripada tergolong dalam mana-mana golongan yang disebutkan di atas. jom refleksi dir!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...