Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Wednesday, December 12, 2012

Aiman #1

بسم الله الرحمن الرحيم



"Ziqri, kau dah check floor Form 1 dah? kalau dorm dorang kotor, panggil je balik asrama. mase minggu orientasi ni la kite nak kene ajar dorang. kalau tak lama-lama naik kepala pulak." Aiman bertanya kepada sahabat baiknya.

Aiman dan Ziqri merupakan dua sahabat baik. mereka sama-sama menjadi pengawas sekolah dan dalam pada masa yang sama juga merupakan ahli pembimbing rakan sebaya. hari itu, mereka bertugas untuk memastikan semua dorm berada dalam spesifikasi yang ditetapkan. Ziqri tidak mengambil pusing sangat soal kebersihan dorm ni sebabnya dorm dia juga tidaklah sebersih mana. namun, tidak bagi Aiman. dia begitu mementingkan kebersihan. baginya, kebersihan itu merupakan asas kehidupan dan reflection seseorang. kalau nak dibandingkan bilik Aiman dengan bilik pelajar perempuan yang paling bersih sekalipun, pasti tak terkalahkan dek pelajar perempuan itu. biliknya bersih dan kemas sekali.

"Aiman, ade 2 dorm yang tak berapa nak bersih la. B42 dengan B47." beritahu Ziqri. "B42? dorm lama aku tu kot. haih, tercemar dah status dorm terbersih tahun 2001 dulu. panggil jela dorang Ziq. aku nak berkenalan."

"Shahrul, buat announcement panggil budak B42 dengan B47!" terdengar suara jeritan Ziqri dari tingkat atas asrama. "ok!" Shahrul terus ke bilik pengawas untuk membuat pengumuman.

"perhatian kepada semua ahli dorm B42 dan B47, sila pulang ke asrama sekarang juga. I repeat, attention to....."

suara Shahrul bergema di seluruh kawasan SMKA Bukit Batu melalui corong-corong speaker. sementara itu, di dalam kelas 1 Khadijah, gamat suara pelajarnya mengenakan satu sama lain. mana taknya, semua ahli dorm B42 dan B47 datangnya dari kelas tu. malu pelajar lelaki itu semua dengan pelajar perempuan. dah la baru hari kedua di sekolah tu.

dalam perjalanan pulang ke dorm, Norman bertanya kepada Hasif, "kau tak kemas dorm ke tadi, Sif? kau yang bertugas kan hari ni?" Norman yang merupakan ketua dorm B42 tidak mahu dia dipersalahkan. cuba menyalahkan Hasif. "aku dah kemas la. ala, prefect ni cerewet sangat la aku rasa. aku dengar dari Abang Ihsan, budak form 2 malam tadi, ade sorang prefect tu memang takleh nak tolerate langsung kalau pasal kebersihan ni. apetah nama dia. Abang Aiman tak silap aku." bebel Hasif. 

"ehem, aku macam dengar nama aku tadi. korang cite ape ni?" jerkah Aiman. sedar tak sedar, Norman dan Hasif dah pun berada di pintu pagar asrama. seronok bercerita, mereka tak perasan yang Aiman dah menunggu di situ.

"err, takde pape la bang. sembang kosong je tadi." jawab Norman yang terperanjat. "dah-dah, cepat naik. dah lamabat dah ni. kejap lagi korang ade program dengan kaunselor kan. tak pasal-pasal aku kene marah dengan Cikgu Mira pulak ni karang tahan korang lama-lama. pegi naik bilik korang dan kemas ape yang patut. dah siap, tunggu aku datang." Aiman mengarahkan kepada pelajar tingkatan 1 baru itu.

"kerek gile abang tu. tau la pengawas. kecoh habis. sape nama dia eh, kau kenal tak?" Hasif tak puas hati. "entahlah. dia la Abang Aiman yang kau cakap tadi kot." Norman cuba mengagak.

*****

"mane abang pengawas tadi ni? nak dekat pukul 7.30 dah ni. kejap lagi nak kene pegi dewan pulak. haih." Hasif mengeluh lagi. Hasif merupakan anak tunggal Encik Latif dan Puan Mariam. akibat terlalu dimanjakan oleh ibu bapanya, Hasif menjadi pelajar yang kurang bersopan. malah, Encik Latif dan Puan Mariam juga terlepas pandang bahawa anak tunggalnya itu sudah pun mula merokok.

"sabar la weh. jap lagi dia naik la tu. bukan dorm kite je yang kene panggil. lepak sudah. lagipun program pagi ni start pukul 8 kot. kau nak kejar ape?" berbeza dengan Norman. walaupun dia juga merupakan anak tunggal, namun dia tidaklah dimanjakan ibu bapanya. hasilnya, dia mampu berdikari walaupun jauh dari ibu bapanya.

sebenarnya, Hasif ada plan lain di kepalanya. dia sudah merancang dengan 2 orang kawannya untuk menghisap rokok pagi itu. sebab itulah dia tak senang duduk melihat jam di tangan sejak tadi. 2 orang kawannya itu memang dah dikenalinya sebelum masuk sekolah itu lagi. jadi, perancangan memang dah dibuat sebelum mendaftar lagi!

"aku ade hal lain la. aku dah janji dengan orang." jawab Hasif tak acuh.

beberapa minit kemudian, Aiman dan Ziqri masuk ke dorm B42 itu.

"sape ketua dorm?" Aiman bertanya. dilihatnya Norman seperti teragak-agak untuk mengangkat tangan. dengan rasa berat hati, Norman mengangkat tangannya jugak, "saya bang."

"oh, engkau. sape nama kau?" Aiman bertanya lagi. "Norman. Norman Hakim." Norman menjawab pendek. "kau buat lawak dengan aku ke ape ni?" mendengar pelajar tingkatan 1 itu memperkenalkan dirinya yang sama dengan pelakon drama Gerak Khas itu, Aiman berasa dipermainkan. "eh, takdelah. memang nama saya Norman Hakim. Norman Hakim bin Fadhil. ni IC saya." Norman cuak. segera dikeluarkan ICnya dari dompetnya.

Aiman tergelak kecil. "sori la. aku ingat kau main-main tadi. by the way, sedap nama kau." Aiman menghulurkan kembali kad pengenalan Norman kepada pemilikya. "hm, sape yang bertugas hari ni?" Aiman bertanya lagi. kelihatan seorang pelajar mengangkat tangan. mukanya seperti biasa dilihat oleh Aiman. namun, dia tak pasti siapa dan di mana dia melihat. "err, saya bang!" Hasif menjawab perlahan. cuak!

"sape nama kau?" itulah soalan wajib kepada form 1 yang akan ditanya oleh Aiman. hasratnya, dia mahu kenal dengan semua pelajar lelaki sekolah itu. tidak kiralah batch mana sekalipun. "Hasif bang." jawab Hasif pendek. "nama kau Hasifbang? lawak gile." Aiman cuba berlawak. "eh, tak-tak. Muhammad Hasif Razak bin Hafwan." Hasif geram. dalam hatinya, habis disumpah-sumpah Aiman tu.

"Hasif Razak? err, kalau aku nak panggil kau Razak boleh?" Aiman tertarik dengan Hasif. "saya tak kisah abang nak panggil ape. asalkan ade makna." walaupun Hasif dilihat agak liar, namun soal nama panggilannya, memang dia ambil berat. baginya, nama itu doa. jadi, dia tak mahu didoakan dengan perkara yang tak baik. itulah yang diajarkan oleh arwah datuknya, Tuk Aki.

"ok, thanks." Hasif pelik dengan gaya Aiman. namun, dia malas nak ambil pusing soal itu. "aku nak, lepas ni aku tak nak dengar dorm B42 kene panggil lagi. ni dorm aku kot dulu. tak penah kene panggil. sampai kat korang baru kene panggil. boleh tak ni janji dengan aku?" Aiman bertanya lagi.

dorm B42 bergema dengan sahutan ''boleh" oleh ahli-ahlinya.

"ok, sebagai denda bilik korang tak bersih. aku nak, esok pagi korang semua kene kejut semua budak form 5. dorang bangun ke tak tu belakang cite. yang penting korang ade kejut. Allah tak tengok pada keputusan, tapi usaha kita. lagi satu, aku nak korang hafal surah as-sajadah. minggu depan aku check. dah, semua boleh gerak sekarang." Aiman berceramah. Ziqri yang dari tadi mendiamkan diri tersenyum melihatkan sahabatnya itu. dia kenal benar dengan Aiman. denda yang diberikan bukanlah denda kosong. denda yang membina. dalam setiap katanya pula, ade isi. sebab itu dia seronok berkawan dengan Aiman. 5 tahun bersama dah cukup untuk mengenal diri Aiman. Ziqri fikir, dia tahu semua tentang Aiman. tapi, dia silap. ade lagi perkara yang Ziqri tak tahu. malah, tiada siapa pun yang tahu di sekolah itu.

"dah, jom la Ziq! lambat dah ni. first period favourite subject aku kot. jom!" mereka berdua berlalu meninggalkan dorm B42. dorm yang banyak meninggalkan memori pahit dan indah untuk Aiman semasa dia tinggal di dorm itu selama 2 tahun.
___________________

*ok. cerita ni random gila. aku main tulis je. nama pun aci taram je. haha. pagi-pagi, biase ah. idea banyak. insyaAllah, more to come. dan mungkin, cerita kali ni agak panjang. just wait. 







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...