Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Wednesday, December 12, 2012

Aiman #2

بسم الله الرحمن الرحيم


"eh, Ziq, kau gerak dulu la. aku ade hal jap. kau cakap dengan Cikgu Imran, aku lambat sikit eh." Aiman patah balik. dia naik ke asrama semula. seperti ade something yang menarik dia naik ke atas semula. sebabnya, dia perasan masa ahli dorm B42 turun tadi, kurang seorang. hanya 7 orang yang dilihat turun tangga. kelibat pelajar yang bernama Hasif Razak yang begitu menarik minatnya itu tiada. Aiman melihat jam di tangannya sekilas. "baru pukul 7.40. insyaAllah sempat." dia bermonolog sendiri. dia naik seorang diri ke atas. sengaja tiddak di ajak sahabatnya, Ziqri. sebabnya, dia lebih suka approach something ikut acuannya sendiri.

Aiman meluru ke dorm B42. dilihatnya, sepasang kasut sekolah Converse terbaring di lantai. Aiman mula berasa kurang senang. segera diperiksanya semua dorm form 1. dari hujung, sampailah ke hujung lagi. kosong. dia ke tandas. kosong juga. hampa. tiba-tiba, dia terdengar satu bunyi dentuman yang kuat dari dorm B42. berlari dia ke sana.

"Masya-Allah!" luah Aiman yang terperanjat. dilihatnya siling dorm itu jatuh. bersama-sama siling yang terjatuh itu, terdapat seorang pelajar yang terbaring. Razak! melihatkan Hasif Razak terbaring, Aiman segera mendapatkannya. 

"Razak! kau buat ape ni?" Aiman bertanya sambil membersihkan diri Hasif yang agak kotor itu. hidungnya terbau sesuatu. disebalik timbunan siling yang runtuh tu, dia ternampak satu puntung rokok yang masih menyala. "kau merokok Razak?" marah Aiman sambil membantu Razak berdiri.

Razak tak tahu ape yg harus dibuatnya. sudah terang lagi bersuluh yang dia memang bersalah. merokok! Razak hanya membatukan diri sambil mengurut-urut badannya yang sengal-sengal akibat terjatuh tadi. nasib baik tiada kecederaan yang serius. cuma luka dan calar sedikit di tangan dan kakinya. Aiman pula memikirkan jalan. dia mendongak cuba mengagak macam mana siling itu boleh jatuh. tanpa disangka, dilihat 2 orang lagi pelajar tingkatan 1 berada di atas. "Ya, Allah! kau turun sekarang! ape bende la korang buat ni?" Aiman kecewa. sabarnya ditahan, dia tidak mahu sesuatu yang buruk berlaku.

"korang buat ape ni? baru second day kat sini dah buat hal. naik siling. smoking. Astaghfirullah. kalau aku cakap dengan HEM ni free-free je kau kene keluar sekolah hari ni jugak. Razak, kau buat ape ni? aku baru nak percaya dengan kau. kau dah buat hal. hah, korang lagi 2 orang ni pon sama. sape nama kau? "Firdaus." "Rizan." kedua-duanya menjawab hampir serentak.

"so, sekarang ni kau nak buat ape? kalau ikut hati aku, aku dah bawak je korang ni pegi jumpe dengan HEM sekarang. tapi, aku tak nak. walaupun kau dah kurangkan kepercayaan aku pada kau, tapi, aku tetap percaya yang kau ni besar potensinya. sekarang dah lambat. aku nak kau pegi kelas. biar je siling ni camni. cuma, kau bersihkan mana yang nampak macam kau merokok. puntung tu kau buang la mana-mana. pandai-pandai kau. aku tak nak tau kat mana dan macam mana kau nak buat. pasal siling ni, biar aku yang setelkan. tapi, malam ni, aku nak korang 3 orang, datang bilik aku, A27. pukul 4 pagi. kalau kau tak datang. tunggu je nasib korang." Aiman berleter.

Hasif, Firdaus dan Rizan pergi meninggalkan Aiman. sebelum pergi, Hasif mengucapkan terima kasih kepada Aiman. egonya sedikit tercalar. tapi, dia tak kisah. Aiman sangat-sangat membantunya. kalau diketahui bapanya, pasti tiada lagi kelebihan yang akan diterimanya. perasaan tak senang Hasif kepada Aiman pudar sedikit disebabkan peristiwa itu.

Aiman kembali ke kelasnya. pelbagai perkara bermain di benaknya. otaknya bejat. semuanya gara-gara peristiwa tadi. Aiman sendiri tak pasti kenapa dia melepaskan 3 orang pelajar itu tadi. itu bukan kebiasaannya. mungkin sebab Hasif Razak. kenapa dengan pelajar itu? sebelum ke kelas, Aiman singgah ke bilik GPK HEM untuk melaporkan siling yang runtuh. dilapor kepada HEM yang siling dorm B42 runtuh. itu sahaja. tidak diceritakan hal yang menyebabkan siling itu runtuh. dia tak menipu. cuma tidak berterus terang.

hari tu, semuanya tak jadi buat Aiman. belajar tak fokus. lawak kawannya pula tidak mampu membuatkannya ketawa. Ziqri yang paling rapat dengannya, perasan akan perubahannya itu.

"kau kenapa Man? aku tengok kau lain macam je hari ni. ade problem?" Ziqri inginkan kepastian. "takde apelah. letih sikit. tak cukup tido kot. em, malam ni on tak? macam biasa la, kat bilik aku. tapi, malam ni awal sikit la. pukul 4.00, ok?" Aiman cuba mengelak dengan mengubah topik. "ubah topik nampak. haha. aku ok je. jangan kau yang tak bangun sudah." Ziqri menumbuk perlahan bahu Aiman.

"ala, aku yang selalu kejut kau. banyak cerite pulak. haha. dah-dah, jom pegi surau dulu. dah masuk waktu dah ni." Aiman mengajak Ziqri. solat memang perkara yang amat dititikberatkan oleh Aiman. baginya, tiada yang lebih penting daripada mengutamakan solat. itulah yang diajarkan oleh ayahnya, Encik Majid. dia masih ingat bagaimana ayahnya memberitahunya yang mengerjakan solat itu adalah wasiat pertama Imam Hasan Al-Banna. Imam Hasan Al-Banna, pengasas Ikhwanul Muslimin. itulah yang menjadi inspirasinya sehingga kini.

*****

"Man, kau tunggu ape lagi? jom la! aku dah bentang sejadah dah ni." ajak Ziqri. Qiyamulail memang menjadi rutin harian mereka berdua setiap hari. sudah pasti bilik Aiman dijadikan tempat untuk mereka beribadat disebabkan biliknya yang kemas dan bersih. lagipun, Aiman hanya keseorangan di bilik tu. bilik yang agak besar itu pada mulanya dihuni oleh 2 orang. namun, rakan sebilik Aiman, Zharif terpaksa berpindah kerana mengikut ibu bapanya yang berhijrah ke Timur Tengah kerana faktor kerja. jadi, Aiman tinggal seorang di bilik. disebabkan Ziqri sering berkunjung ke biliknya dan kadang kala tidur di sana, Aiman tidak pernah berasa dia tinggal berseorangan.

"sekejaplah. aku tengah tunggu orang. belum pukul 4 lagi." jawab Aiman rendah. tiba-tiba, pintu bilik A27 diketuk dari luar. ucapan salam jelas kedengaran kerana pagi itu memang sunyi. Aiman tersenyum. dibukaknya pintu bilik dan terus bertanya, kepada 3 kelibat dihadapannya, "dah ade wuduk?" ketiga-tiganya yang masih jelas baru bangun tidur itu menggeleng. Aiman menyuruh mereka pergi berwuduk.

"apehal kau panggil budak 3 orang tu pagi-pagi ni Man? tak penah-penah kau buat sebelum ni." soal Ziqri kehairanan. "kau tau kan pasal siling runtuh kat dorm form 1 pagi tadi? dorang punya hal la. dorang smoke kat atas siling. salah langkah kot, terjatuh. budak Hasif Razak tula yang jatuh." Ziqri semakin hairan. kebiasaannya sahabatnya itu pasti akan melaporkan hal disiplin pelajar kepada HEM tapi, kali ni tidak! "kau biar betul? kenapa kau tak bagi tau Cikgu Karim weh?" Ziqri semakin tidak faham. "entahlah, aku pun tak tau ape yang aku buat. haha. nantilah, sampai masanya aku cerita kat kau. tapi, bukan sekarang. sekarang waktu untuk kita dengan DIA. dah, jom solat. budak-budak tu pon dah datang." jawab Aiman selamba. 

benar, ade sesuatu yang disembunyikan oleh Aiman daripada sahabatnya itu. cuma, Ziqri tak pasti apakah ia. yang dia pasti, ade kaitan dengan budak form 1 baru tu, Hasif Razak. dalam pada itu, Hasif, Firdaus dan  Rizan kehairanan apabila di ajak qiyam oleh Aiman. fikir mereka, mereka akan 'dibelasah'oleh Aiman. sangkaan mereka silap!

seusai solat, Aiman memulakan bicara. "aku nak korang perkenalkan diri korang. lengkap. nama, asal, tarikh lahir, keje ayah, keje ibu, hobi, cita dan ape-ape lagi yang berkaitan kalau korang nak tambah." Rizan memberanikan diri menjadi orang yang pertama memperkenalkan diri. diikuti oleh Firdaus dan akhir sekali Hasif. pagi itu, Aiman dan Ziqri tidak mengulang kaji seperti biasaa. mereka duduk berbual dengan 3 orang pelajar tingkatan 1 tu, bertanya macam-macam. dah macam pegawai polis menyiasat penjenayah lagaknya.

pagi itu, resolusi dicapai. mereka bertiga tidak akan merokok lagi. bukan sahaja di sekolah, malah di mana-mana. mereka akan berhenti merokok. ketiga-tiga mereka akan datang ke bilik Aiman setiap pagi selama satu bulan untuk qiyam bersama. hafazan mereka ditambah. mereka perlu menghafaz surah Ar-Rahman, Waqiah dan Al-Mulk. itulah resolusi yang dicapai. seperti baru berkonvensyen pula mereka berlima. siap ade resolusi bagai.

sebelum masuknya subuh, Aiman mengajak 3 orang pelajar itu bersahur bersama dengannya dan Ziqri dan mengajak mereka berpuasa sunat Khamis pada hari itu. ketiga-tiganya dilihat menurut tanpa membantah. sama ada takut atau hormat kepada Aiman, mereka pun tidak pasti. yang mereka pasti, Aiman bukanlah seperti yang mereka sangka.



_______________________

*macam baru intro je ni. haha. takpelah, bace jela dengan sabar eh. adios!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...