Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Wednesday, December 12, 2012

Aiman #3

بسم الله الرحمن الرحيم


"Sif, makan jom!" ajak Firdaus. "weh, bukan kite puasa ke hari ni?" Hasif menyoal. Firdaus cuba memberikan alasan. "ala, aku dah lapar la. tak tahan. jom la! Rizan, jom makan weh!" Firdaus beralih kepada Rizan pula apabila Hasif tidak mahu mengikutinya. namun, Rizan juga sekepala dengan Hasif. masih ingin berpuasa. "kalau kau dah tahan, kau pegi la makan sorang-sorang. aku dengan Hasif nak puase lagi. Sif, jom pegi surau! untung-untung boleh jumpa Abang Aiman. aku nak berbual dengan dia la." Rizan berlalu meninggalkan mereka berdua. Hasif turut pergi mengikut Rizan. ke surau!

Firdaus yang kecewa apabila ajakannya kepada 2 orang kawannya itu tidak berjaya turut mengatur langkah ke surau juga. dia membatalkan niatnya untuk berbuka pada hari itu. "Hasif, Rizan, tunggu la weh! nak buat baik sama-sama la!" laung Firdaus ke arah 2 orang kawannya itu.

sampai di surau, mereka melihat Aiman sedang berteleku di hujung penjuru surau. "Ijan, tu Abang Aiman ade tu. tadi excited sangat nak jumpa dia." Hasif mengusik Rizan. Rizan yang senang dipanggil Ijan itu mengendahkan usikan Hasif. dia terus menuju ke ruang mengambil wuduk lelaki. memang dia hendak berjumpa dengan Aiman. ada sesuatu yang ingin dikatakannya.

seusai doa, Rizan terus mendapatkan Aiman yang sudah pun duduk berehat-rehat sambil menunggu masuknya waktu prep petang. peraturan baru sekolah itu tidak membenarkan pelajarnya pulang ke asrama antara selepas waktu persekolahan dan prep petang. ramai pelajar yang mengeluh. tetapi tidak bagi Aiman. memang sudah menjadi rutinnya untuk menunggu waktu prep petang di surau As-Syakirin itu setiap hari.

salam diberi. Aiman tersenyum. dia menyambut Rizan dengan senang hati. belum sempat Rizan duduk, Aiman dah pun bertanyakan soalan. "dah solat sunat rawatib? kalau belum, pegi solat dulu la. lepas tu datang balik. banyak lagi masa ni. insyaAllah sempat lagi." Rizan tak jadi duduk. dia pergi meninggalkan Aiman untuk solat sunat rawatib.

selang beberapa minit kemudian, dia datang kepada Aiman semula. "hm, puasa lagi tak? ni nak ape pulak ni? macam ade something je." 2 soalan sekali gus keluar dari mulut Aiman. belum pun sempat duduk, Rizan dah diajukan dengan soalan. "err, setakat ni puasa lagi la. sebenarnya, saya ade benda nak cakap dengan abang. sebenarnya, saya dah lama nak berubah. sebab tu saya pilih nak masuk sekolah ni. dengan jenamanya sebagai sekolah agama, saya harap saya dapat berubah. tapi, saya tak jumpa lagi macam mana caranya sampailah saya jumpa dengan abang. so, saya harap abang dapat tolong saya." rayu Rizan penuh kesungguhan.

"kau serius?" Aiman inginkan kepastian. Rizan mengangguk lemah. "sebenarnya, parents saya dah bercerai. sekarang saya tinggal dengan mak saya. ayah saya entah ke mana, saya pon tak pasti. lepas UPSR hari tu, saya ikut abang saya kerja cuci kereta. niat awalnya cuma ingin bekerja mencuci kereta kerana nak bantu ibu. tapi, lama-kelamaan, saya mula terpengaruh dengan abang saya dan kawan-kawannya. dihulurnya rokok, saya sebat je. fikir saya, hanya nak mencuba. tapi, tengoklah, sampai ke sini saya terbawa-bawa. so, saya harap abang boleh tolong." Rizan bercerita penuh kesungguhan. hati Aiman tersentuh melihatkan pelajar tingkatan 1 yang begitu bersungguh-sungguh ingin berubah.

"insyaAllah. kalau aku boleh tolong, nanti aku tolong. lepas ni, kalau kau rasa kau nak merokok, cepat-cepat ingat Allah. capai Quran, bace terus. solution yang terbaik setakat ni, tu jela. bile-bile free nanti kau datang la bilik aku. insyaAllah aku free je." Aiman cuba menenangkan hati juniornya yang gulana itu. 

Rizan terharu. usahanya disambut baik oleh Aiman. namun, ada something yang dia masih tak faham. kenapa Aiman membahasakan dirinya 'aku' dengan junior? fikirnya, perkara itu kurang sopan. lebih-lebih lagi dengan status Aiman yang merupakan pengawas sekolah dan dengan perilakunya yang mantap tu. dia fikir, Aiman sepatutnya menggunakan ganti diri nama yang lebih sesuai seperti 'abang' apabila bercakap dengan junior. barulah junior hormat sikit. fikirnya.

"err, abang, terima kasih banyak-banyak. baru 2 hari saya kat sekolah ni abang dah tolong saya macam-macam. terutamanya yang semalam tu. ade 1 bende la yang saya terfikir. kenape abang gunakan ganti diri 'aku' bila ckp dengan junior eh? bagi saya, kalau abang guna ganti diri nama yang lain macam 'abang' ke, lagi sesuai kot. baru kene dengan akhlak abang. bile mula-mula abang cakap dengan saya aku-kau, terus berubah persepsi saya terhadap abang. saya ingat abang ni orang yang kasar. tapi, bile dah kenal abang, persepsi saya, 180 darjah berubah balik. abang lain." Rizan meluahkan ape yang terbuku di fikirannya. berani!

"tak payah la kau nak membodek aku." Aiman tergelak mendengar bicara Rizan. "ala, ape masalahnya dengan ganti diri aku-kau tu? bagi aku, kalau aku guna 'aku' instead of 'abang', aku rasa lebih mesra. kita communicate dengan Allah pon guna ganti diri yang sama kan? bagi aku, kalau guna 'aku', lebih mesra. itu pandangan aku la. dah-dah, pasal ni pon kau nak fikir. baik kau fikir macam mane nak berubah. kan lagi bagus. dah nak start prep ni. petang ni korang ade slot dengan BADRI kan? dah, pegi gerak sekarang. aku pengawas, takpe." Aiman tergelak lagi sambil tersenyum nakal. 

dia memanglah pengawas. tapi, itu bukan alasan untuk dia hadir lewat ke prep. sebenarnya, yang dimaksudkan Aiman tadi ialah dia nak mengerahkan pelajar yang berada di surau itu untuk ke kelas. Aiman bukanlah seorang pelajar yang suka mengambil kesempatan atas apa yang diperolehnya. BADRI pula merupakan badan organisasi pelajar yang menguruskan kerohanian pelajar di sekolah itu. Rizan bersalaman dengan Aiman dan berlalu pergi. sebelum keluar, dia mengejutnya 2 rakannya, Hasif dan Firdaus yang sedang nyenyak tidur untuk diajak bersama ke dewan.

*****

"Fiqa, kau nampak baju PRS aku tak?" Najiha bertanya kepada rakan sebiliknya, Afiqah. petang itu, PRS ade slot bersama tingkatan 1 dan semua ahli dikehendaki untuk menyarung baju kelab itu. "mane la aku tau. baju kau, kau tanya aku pulak," Afiqah membalas. Najiha masih tercari-cari bajunya. habis dipunggah bakul dobi dormnya itu. tak jumpa jugak. "adoi, manelah pegi baju aku ni. tak kan lah aku sorang je nak pakai baju lain nanti. malu kot." omel Najiha sendiri. Afiqah yang faham benar dengan rakannya yang mudah lupa itu malas nak melayan. "ade orang pinjam kot." Afiqah mengagak.

"a'ah la! hari tu Yani pinjam baju aku. haih, puas aku cari kat dia rupanya." Najiha terus membebel sendiri dan berlalu keluar meninggalkan dorm C38 itu dan turun ke tingkat 1. targetnya, dorm C23, dorm Yani yang terlupa memulangkan bajunya.

sesudah mengambil bajunya, Najiha pulang semula ke biliknya untuk bersiap. dihias dirinya secantik mungkin. pastinya dia mahu menunjukkan yang terbaik kepada orang yang diminatinya apabila dia berjumpa dengan secret admire-nya itu. Aiman! nama yang tidak pernah hilang dari mindanya sejak 4 tahun lepas. semuanya bermula dengan bola baling.

*****

(3 April 2002)

"aarrrghhhh!!!"

satu jeritan kuat terdengar di padang B. 


____________________

*ok, random lagi. aku tak tau kenapa tibe-tibe ade watak perempuan ni ha. tibe-tibe je muncul. haha. btw, selamat membaca! adios!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...