Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Wednesday, January 16, 2013

listen!


bismillah..

(kredit)

"listen! listen! listen!"

"when I speak, you listen!"

tiba-tiba aku terpanggil untuk berkata sesuatu tentang isu yg telah menjadi trending worldwide twitter ni.

aku bukan lah siapa-siapa. diploma pon tak habis lg. tp, aku kira, aku punya akal. akal yg sihat utk fikir yg mana satu yg betul, mana satu yg kurang betul. dan, aku kira, anda semua pon pasti tahu utk membezakan yg mana yang baik, yang mana yang lebih baik, yang mana yang buruk dan yang mana yang lebih buruk.

bagi yang kurang cakna lagi dgn isu ni. boleh la tengok sekejap video tu kat sini. err, ade la dalam 24 minit jugak sebenarnya. :D

okeh, bukan ingin komen sangat, siapa yang betul, siapa yang salah. cuma, ingin mengajak anda semua ambil ibrah dari peristiwa yang berlaku ni. menghakimi orang itu subjektif, jadi setiap org berbeza pandangan. anda tonton, anda nilai.

okeh, kat sini ade la beberapa ibrah (pengajaran) yang aku rasa boleh diambil dari peristiwa listen tu.

  • respect tu TAK mengenal usia, jantina, pangkat mahupun kekayaan. walaupun anda seorang jutawan, seorang berpangkat datuk ke, umur 63 tahun ke, anda tetap PERLU HORMAT kpd kanak-kanak yang meminta sedekah di jalanan. kerana apa? kerana dia juga manusia. punya hati dan perasaan juga. malah, hati dan perasaan mereka mungkin lebih fragile. siapa tahu?
  • kita perlu belajar mengajar diri sendiri terlebih dahulu sebelum mengajar orang lain. sebagai contoh, kita tak tau macam mana nak buat integration dalam math tapi kita nak ajar orang lain tajuk tu. err, nak label ape eh kalau orang macam ni? berlagak pandai? bodoh sombong? atau buat-buat bodoh? (pandai-pandai la sesuaikan analogi ni dgn case study. :p) so, nak cakap kat sini, kalau kita ni masih kurang ilmu agama, mungkin boleh perdalamkan lagi kot ilmu kita dulu sebelum kita mngeluarkan segala fakta karut serta tak masuk akal dan tidak ada kena mengena.
  • kita perlu menghukum diri kita sendiri terlebih dahulu sebelum menghukum org lain. kata orang, 1 jari acu ke org lain, tapi kita terlupa 4 jari lagi kita acukan pada kita sendiri. 4 lawan 1, sapa menang? err, boleh fikir sendiri kot yang ni. logic!
  • kereta rosak perlu dihantar ke bengkel, bukan ke hospital!
  • as a muslim, kita sepatutnya jadi contoh dan berbuat baik kpd org bukan Islam. barulah mereka tertarik nak dekati Islam.
  • semangat sahaja tidak cukup dalam berkata-kata. cara kita juga diambil kira. kita perlu berhikmah berkata-kata.
  • kalau nak pergi bertanding, pastikan dah cukup latihan dan kelengkapan supaya bila dah bertanding nanti dah ready semua.

setakat ni, ni jela yang aku mampu fikir. kepala aku sedang di-block oleh makhluk-makhluk IB yang bernama TOK essay, IA business, math portfolio dan EE. so, tak dapat nak spend byk masa sgt kat sini dan tak boleh nak fikir. 

ibrah yang tidak disertakan analisis dan judgment kat atas tu silalah jadikan homework masing-masing. kalau ada yang ingin menambah, feel free to write in the comments section below.

*****

"jika hendak melihat keindahan Islam, lihatlah pada agama itu, bukan kepada orang yang menganut agama itu."

"aku mampu berdebat dengan 10 orang yang berilmu. tetapi, aku pasti akan kalah burhujah dengan seorang yang jahil kerana orang jagil tidak pernah faham landasan ilmu."
- Imam Syafie-

*****
itu je kot dulu. kertas math port tengah meloncat-loncat meminta dirinya diambil. so, mintak diri dulu. 

you look, you judge.

adios~

p/s: nasib baik ada pengisian juga dalam video 24 minit tu. pasal kiamat kot! meremang bulu roma!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...