Disklaimer

Semua isi kandungan dalam blog ini adalah picisan pemikiran penulis blog ini kecuali jika dinyatakan bukan. Mohon para pembaca bersedia dengan ubat-ubatan yang sesuai disebelah apabila ingin membaca blog ini. Pihak penulis tidak mahu bertanggungjawab atas segala kesulitan yang pihak pembaca alami. Andainya ada kesilapan yang berlaku, mohon kepada saudara dan saudari untuk menegur. Saudara saudari juga bebas untuk berkongsi isi blog ini sesuka hati saudara saudari. Tetapi, lebih molek rasanya jika saudara dan saudari dapat menitipkan bersama pautan ke blog ini supaya mudah dirujuk. Terima kasih.

Tuesday, December 11, 2012

ihfazillah, yahfazka.

بسم الله الرحمن الرحيم

di suatu pagi yang hening, Hisham bersarapan dengan enaknya bersama sahabat tercinta, Arifin. mereka berdua baru sahaja pulang daripada suatu program di bandar teknologi hijau, bandar bersejarah. letih.

"Ipin, kadang-kadang, aku terfikir ah, aku semakin tak hensem ke? degree ke-hot-an aku menurun ke?" tanya Hisham kepada sahabatnya.

"Kenapa pulak kau tanya macam tu?" soalan Hisham dibalas dengan soalan.

"Takdelah. Biasanya kalau aku pegi join mana-mana event, mesti akan ade, at least sorang la yang mintak nombor fon aku. I mean, girl. tak pun, nak amik gambar dengan aku. ni dah 2 3 event aku join tapi dah takde langsung bende tu berlaku. aku bukan nak pon, just wonder je," jawab Hisham sambil tersengih.

"Aku rasa aku tau kenapa," Arifin menjawab pendek.

Hisham menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal itu. pelik. 

*****

---sehari sebelum----

"Ipin, aku gaduh dengan Zura," beritahu Hisham selamba.

"Kau tak habis-habis. kali ni kenapa pulak?" tanya Arifin.

"bukan gaduh la. tp, sort of la. haha. em, semalam dia mesej aku. dia cakap bosan. aku balas yang aku tak bosan. haha. malas la. saje bagi alasan. the fact is, aku tak nak mesej dia tanpa sebab. bukan ade faedah pon. lagi pun, aku dah tak nak jadi orang yang tak adil. Zamri yang ingatkan aku pasal ni," Hisham senyum nipis segaris.

Zamri - seorang lagi sahabat baik Hisham. mereka dah berkawan hampir 7 tahun lamanya. semuanya cerita mereka, dalam poket masing-masing. Arifin pula sahabat yang baru dikenali Hisham di kolej. ukhuwwah mereka baru berumur setahun setengah, namun, ikatannya ibarat tali yang disimpul mati. insyaAllah. Hisham, Arifin dan Zamri, tiga sahabat, 1 kolej, 1 cerita, 

"ape yang adil tak adil pulak ni? Arifin tidak faham.

"kau tau kan aku ade kawan dulu. 'kawan' yang tu, aku memang member gile la dengan dia. aku tak layan dia sebagai perempuan. aku layan dia as a friend. it makes a difference. so, everything tu memang aku cari dia la. tp, itu dulu la. dia memang bestfriend aku. tp, dia tetap perempuan. satu hari tu, aku sedar. Allah ketuk hati aku. makcik hidayah datang beri salam. since that day, aku memang dah tak contact dia dah sampai sekarang except kalau betul-betul penting je. so, sekarang ni aku memang dah takde text perempuan tanpa tujuan except dengan Zura tu jela. itu yang semalam aku cakap dengan dia, tak nak dah mesej tanpa ade tujuan atau perkara penting. aku tekad. itu yang dia marah kat aku kot. haha. lagipun, kalau aku text dia, macam tak adil la kan sebab aku dah tak text dah dengan so-called bestfriend aku tu," terang Hisham sambil tergelak kecil.

*****

---sekarang---

"kau tau kenapa? hah, kenapa? aku makin gemuk?" tanya Hisham bertalu-talu. eksaited nak dengar jawapan sahabatnya.

"sebab Allah nak jaga kau." jawab Arifin pendek.

diam. makanan di sudu disuap ke mulut. cawan dicapai, diteguknya air milo yang dah tak berapa nak panas.

"Ipin, thanks. aku tak tau nak cakap ape dah. speechless," mata Hisham mula berkaca.

"tarbiyyah Allah tu di mana-mana. Alhamdulillah, Allah hantar makcik hidayah dengan pakcik taufiq jumpa kau lebih awal. bayangkan orang yang belum lagi berjumpa dengan makcik hidayah dan pakcik taufiq. macam mana diorang? so, kita patut bersyukur. ape yang Allah dah bagi tu, kita kenelah sampaikan pulak. jaga dengan sebaiknya." Arifin menghulurkan tisu kepada sahabatnya.

"sebab kau jaga diri kau dari ape yang Allah tak suka, so, Allah tolong la kau. sebab tu Dia jaga kau. sweet gile kan Dia? just ingat, ihfazillah, yahfazka. jagalah Allah, Allah akan menjagamu." sambung Arifin lagi lalu bangun meninggalkan Hisham yang masih keharuan.


__________________________

*setelah lama tidak menulis. akhirnya, kembali mengangkat pena. inspired by members. baru je blogwalking, biaselah. lagi-lagi jumpa nama sendiri di blog orang lain dengan cerita yang hampir sama dengan aku. koff koff.. terus, semangat tinggi menjulang. (eh, putar kompas balik) semoga Allah kekalkan dan Allah reda.





2 comments:

  1. adakah coretan saudara berkaitan pengalaman atau sekadar buah fikiran?
    ihfazillah yahfazka. entri yang menarik

    ReplyDelete
  2. kebanyakannya ialah buah fikiran sendiri. namun, sedikit sebanyak tu memang tak lari dari real life. either pengalaman sendiri ataupun pengalaman orang lain.

    anyway, thank you. :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...